ŽIVOTOPIS

MARTA REICHELOVÁ

lyricko – koloraturní soprán

Je sólistkou Národního divadla Brno, hostem Národního divadla, Národního divadla Moravskoslezského, Divadla J. K Tyla v Plzni a jiných.

Spolupracovala s Českou filharmonií, se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, s Filharmonií Brno, s Janáčkovou filharmonií Ostrava a s dirigentskými osobnostmi: Jiřím Bělohlávkem; Jakubem Hrůšou; Stefanem Veselkou; Jaroslavem Kyzlinkem; Rastislavem Štúrem; Lathamem Königem; Pavlem Kofroňem; Jakubem Kleckerem; Tomášem Braunerem; Davidem Švecem; Markem Ivanovičem a dalšími.

Na divadelních jevištích byla vedena režiséry jako Petr Forman, Radovan Lipus, Jiří Heřman, Tomáš Pilař, Tomáš Studený, Dominik Beneš, Linda Keprtová, Rocc, Jiří Adámek.

K jejím nejvýraznějším rolím patří role Lišky Bystroušky v Janáčkově opeře Příhody lišky Bystroušky, kterou se úspěšně uvedla na festivalu Janáček Brno 2014 a následně v Janáčkově divadle. Pod taktovkou dirigenta Jiřího Bělohlávka zaujala českou i zahraniční kritiku svým pojetím role Jana, při koncertním uvedení opery Jají pastorkyňa v pražském Rudolfinu a South Bank Center v Londýně.

Ophélie (Thomas - Hamlet), s níž debutovala roku 2016 v Národním divadle Moravskoslezském, Kuchařinka (Stravinskij- Slavík) a Brigitta (Čajkovskij – Jolanta), ve kterých se poprvé představila v pražském Národním divadle o rok dříve. Dále také postavy z oper Wolfganga Amadea Mozarta Královna noci (Kouzelná flétna), Zerlina (Don Giovanni), Despina (Cosi fan tutte) a role z oper českých skladatelů Barče (Smetana – Hubička), První žínka (Dvořák – Rusalka) Komorná (Dvořák – Čert a Káča) Fenicie (Martinů - Voják a tanečnice) a Wanda (Nedbal – Polská krev).

Poměrně často se ujímá také úloh v dílech soudobých autorů. Roku 2013 to byla Dafne ve stejnojmenné opeře autorské dvojice Tomáš Hanzlík a Vít Zouhar a o tři roky později Maid v Powder her face Thomase Adése, za níž získala místo v širší nominaci na cenu Thálie.

Diváci ji mohli po tři sezóny vídat jako Penelopku v rodinné operní expedici Čarokraj, kde pracovala se skvělým týmem v čele s Petrem a Matějem Formanovými a Markem Ivanovičem.

Na podzim 2017 uvedlo Národní divadlo Brno nově napsanou, ansámblovou operu skladatele Michala Nejtka a režiséra Jiřího Adámka „Pravidla slušného chování v moderní společnoti“, kde zpívá Marta Reichelová první soprán. Díky této inscenaci se dostala opět do širší nominace na cenu Thálie.

Vedle působení v divadle se věnuje i koncertnímu vystupování. Má za sebou úspěšné recitály i koncertní turné, například v Číně, kde se představila před publikem v Pekingu, Šanghaji a v dalších sedmi čínských městech.

Na podzim 2017 se ujala sopránového partu v Mahlerově 4. Symfonii na zahajovacím koncertě nové sezóny České filharmonie pod taktovkou dirigenta Jakuba Hrůši.

Pravidelně spolupracuje s Filharmonií Brno a s Českým filharmonickým sborem Brno. Naposledy zaznělo v jejím podání například sopránové sólo ve Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala či první soprán v Requiem Alfreda Schnittkeho.

Vzdělání:

Janáčkova Akademie múzických umění v Brně

- MgA., BcA.

Janáčkova konzervatoř v Ostravě

- DiS.

Pedagogové:

prof. Jarmila Hladíková, prof. Eva Blahová, Dagmar Livorová, Mgr. Mária Adamíková

Soutěžní úspěchy:

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech

- 2. cena, cena Slovenského Národního Divadla, cena Carangelo Belcanto Academy, cena Beno Blachuta, cena Karlovarského Symfonického Orchestru

Mezinárodní pěvecká soutěž Jakuba Pustiny

- 2. cena

Wiener  Musikseminar: Prof. Dichler – Wettbewerb

- 3. cena

Pěvecká soutěž Olomouc

- 2. cena, cena za nejlepší interpretaci skladby Wolfganga Amadea Mozarta

Semifinalistka Mezinárodní pěvecké soutěže Hans Gabor Belvedere

 

 

Ke stažení:

 

Životopis

 

Profilové foto